Producciones éticas de los estudiantes frente a la experiencia escolar

Conflictos y violencias

Authors

  • Hugo César Moreno Hernández

Keywords:

youthful experience, school experience, sociability, socialization

Abstract

This article brings together results from different approaches to the fieldwork in high schools in Mexico City and the State of Mexico to discuss the tension between youthful experience and school experience regarding horizontal relations sociality and vertical relationships of socialization, observing the ethical productions of young students and how they are seen by adults as simple violent expressions, exercising real violence on youth to seek the denial of his youthful experience. Resistance between a homogenizing device school, young people create interstitial spaces which are listed according to their own ethical productions.

References

Dubet, François (2003). “Las figuras de la violencia en la escuela”, Reflexiones Pedagógicas. Docencia, núm. 19, México: UNAM, pp. 27-37.

Feixa, Carles (1998). El reloj de arena. Culturas juveniles en México. México: SEP/CIEJ.

Foucault, Michel (2001). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. México: Siglo XXI Editores.

Guzmán, Gómez Carlota (2012). “La violencia escolar desde la perspectiva de François Dubet: tensiones, reticencias y propuestas”, en Furlan, Alfredo (coord.), Reflexiones sobre la violencia en las escuelas. México: Siglo XXI Editores.

Maffesoli, Michel (2005). El instante eterno. El retorno de lo trágico en las sociedades posmodernas. Buenos Aires: Paidós.

Maffesoli, Michel (2004). El tiempo de las tribus. El ocaso del individualismo en las sociedades posmodernas. México: Siglo XXI Editores.

Maffesoli, Michel (2009). El reencantamiento del mundo. Una ética para nuestro tiempo. Buenos Aires: Dedalus.

Tello, Nelia (2005). “La socialización de la violencia en las escuelas secundarias. Proceso funcional a la descomposición social”, Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 10, núm. 27, México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa, pp. 1165-1181.

Urteaga Castro-Pozo, Maritza (2011). La construcción juvenil de la realidad. Jóvenes mexicanos contemporáneos. México. UAM-Iztapalapa/Juan Pablos Editor.

Published

2017-09-12

How to Cite

Moreno Hernández, H. C. (2017). Producciones éticas de los estudiantes frente a la experiencia escolar: Conflictos y violencias. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, (84), 99–120. Retrieved from https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/37