Spatial justice and the right to higher education in Oaxaca

towards an analytical proposal of educational offer

Authors

  • José Luis González Callejas Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
  • Gustavo Mejía Pérez Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco
  • Tiffany Abigail Pérez Ramos Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco https://orcid.org/0000-0002-1876-889X

DOI:

https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-08

Keywords:

right to education, higher education, access to education, educational priority areas, spatial justice

Abstract

In the first part of this article, the normative dimensions of spatial justice and the right to higher education are described. In the second part, the operationalization of these criteria is presented to, later, in the third section, analyze the offer of higher education in Oaxaca from a spatial perspective. Our analysis concludes that, from a normative and spatial perspective, the offer of higher education at the state, regional, interregional and intraregional levels in Oaxaca is not only unequal, but also inequitable and unfair.

Author Biographies

José Luis González Callejas, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco

Profesor-investigador adscrito al Departamento de Relaciones Sociales de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco.  Doctor en ciencias sociales (relaciones de poder y cultura política) por la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco. Maestro en sociología política por el Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora. Licenciado en sociología por la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco. Investigador Nacional Nivel 1 [https://orcid.org/0000-0002-5201-9294] [https://www.researchgate.net/profile/Jose-Luis-Gonzalez-Callejas].

Gustavo Mejía Pérez, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco

Profesor visitante adscrito al Departamento de Sociología de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco. Doctor en ciencias en la especialidad en investigaciones educativas por el Centro de Investigaciones y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional (Cinvestav). Maestro en investigación educativa por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Licenciado en psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Candidato al Sistema Nacional de Investigadores desde 2020 [https://orcid.org/0000-0002-2370-4276] [https://www.researchgate.net/profile/Gustavo-Mejia-Perez]

Tiffany Abigail Pérez Ramos, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco

Ayudante de investigación adscrita al área Cultura y Sociedad del Departamento de Política y Cultura de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. Licenciada en sociología por la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco [https://orcid.org/0000-0002-1876-889X] [https://www.researchgate.net/profile/Tiffany-Perez-Ramos]

Published

2022-11-29

How to Cite

González Callejas, J. L., Mejía Pérez, G., & Pérez Ramos, T. A. (2022). Spatial justice and the right to higher education in Oaxaca: towards an analytical proposal of educational offer. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, (100), 179–196. https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-08