Academia on the brink of crisis
A critique of academic productivism
DOI:
https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-06Keywords:
academic careers, university, collective participation, productivism in evaluationAbstract
This article reflects on the matter of academic careers through the case of the Autonomous Metropolitan University (Mexico). Phenomena such as the predominance of individualism, the separation of academic trajectories from institutional goals, the weakening of teaching at the undergraduate level and of collective work, the loss of interest and participation in the university’s management, the loss of depth and quality in scientific publications, and the increase in simulation strategies to gain points for performance evaluations have resulted in the development of academic careers oriented by productivism. Despite widespread criticism of this system within the academic community, its transformation still faces strong resistance.
References
Aguilar Chaparro, H., M. Arredondo Galván, J. Mendoza Rojas y R. Santoyo Sánchez (1988). “Universidad y crisis”, Revista de la Educación Superior, 65(17) <http://publicaciones.anuies.mx/revista/65/1/5/es/universidad-y-crisis>.
ANUIES (2018). Visión y acción 2030. Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México <https://docplayer.es/87594103-Vision-y-accion-2030-propuesta-de-la-anuies-para-renovar-la-educacion-superior-en-mexico.html>.
Aubert, N. y V. de Gaulejac (1993). El coste de la excelencia. ¿Del caos a la lógica o de la lógica al caos? Paidós (Contextos).
Buendía Espinosa, A. (2020). “Revisitar las políticas para la educación superior en México: ¿de su agotamiento a su transformación?”, Universidades, 71(86), pp. 32-52 <https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.86.404>.
Buendía Espinosa, A., C. Díaz Pérez, N. Rondero López y M.A. Quiroz Lima (2017). “Efectos de las políticas gubernamentales (1989‐2012): aproximaciones al estudio del cambio en tres universidades públicas”, ponencia en el XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, San Luis Potosí, México.
Comisión encargada de analizar integralmente lo relativo a la carrera académica y proponer, en su caso, las reformas reglamentarias correspondientes, para lo cual podrá presentar dictámenes parciales (abril de 2021). Informe al Colegio Académico. UAM.
Rondero López, N. (2007). “Impacto de las becas y estímulos en la producción del trabajo académico: el caso de la Universidad Autónoma Metropolitana”, Sociológica, 65(22), pp. 103-128.
Salazar Villava, C.M. (2013). El abismo de los ganadores. La intervención social, entre la autonomía y el management. México: Juan Pablos/UAM/Remisoc.
Sánchez Juárez, I. y R. García Almada (2019). “Del estancamiento estabilizador al dinamismo productivo en México”, Paradigma Económico, 2(11), pp. 181-203 <10.36677/paradigmaeconomico.v11i2.12509>.
UAM (2022). “Reglamento de Ingreso, Promoción y Permanencia del Personal Académico”, mayo, UAM <https://www.uam.mx/legislacion/legislacion-uam-mayo-2022/legislacion-universitaria-uam-ripppa-mayo2022.pdf>.
Varela, R. (1994). “La carrera académica en la Universidad Autónoma Metropolitana: problemas y estrategias”, Alteridades, 7(4), pp. 87-95.