“Ahora me siento más mexicano, más de lo que pensé”

Identidad migrante en una secundaria mexicana

Authors

  • Martha Josefina Franco García

Keywords:

students, migration, identity, school

Abstract

This is a qualitative study carried out in a technical secondary school in the state of Puebla, which identifies identity aspects linked to the schooling of migrant students. The experience of these students varies according to the time they have lived both in Mexico and in the United States, their family conformations and their future perspectives; however, most teachers do not notice this, recognizing them as different from the academic difficulties that they present, without recognizing their potentialities. Even so, the transit between curricula and their transnational multicultural experiences, constitute them identitarianally from reflection, comparison, recognition of diversity, generational integration and multiple territorial belonging.

Author Biography

Martha Josefina Franco García

Doctora en pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México. Es profesora de tiempo completo en la Universidad Pedagógica Nacional 211, Puebla. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores, nivel 1. Es miembro del Consejo Mexicano de Investigación Educativa e integrante del programa Alternativas pedagógicas y prospectivas educativas en América Latina. Su línea de investigación es educación en contextos migratorios.

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Published

2019-08-30

How to Cite

Franco García, M. J. (2019). “Ahora me siento más mexicano, más de lo que pensé”: Identidad migrante en una secundaria mexicana. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, (90), 197–214. Retrieved from https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1096