Political participation of Internet users through memes

Notes on the case of Enrique Peña Nieto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202094-11

Keywords:

memes, politics, participation, surveys, discourse, users

Abstract

Memes are units of cultural transmission. They transfer information and reproduce in a specific media, transforming during the process, spreading like a virus. However, the meme does not self-replicate: it requires subjects to retransmit it. The scenarios of new technologies and communication places the user in a fundamental place for their active modality and their capacity for appropriation, resignification and production of discourses. This paper explains the results of surveys carried out on users and consumers of political memes on political satire fanpages during the end of Enrique Peña Nieto’s six-year term, in Mexico. From these arises the conclusion that memes are an extension of political culture and the present context in all its dynamics of creation, diffusion, appropriation and reproduction.

Author Biography

Alejandra Nallely Collado Campos, Universidad Iberoamericana

Licenciada en comunicación social y maestra en estudios de la mujer por la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. Doctora en comunicación por la Universidad Iberoamericana. Investigadora con trayectoria interdisciplinar en comunicación y género. Profesional en medios de difusión con experiencia en proyectos comunicativos y de investigación interdisciplinar en comunicación, tecnologías de la información, alfabetización mediática, cultura digital y género.

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Published

2021-03-09

How to Cite

Collado Campos, A. N. (2021). Political participation of Internet users through memes: Notes on the case of Enrique Peña Nieto. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, 3(94), 267–290. https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202094-11