Institucionalización y vida independiente. Experiencia de niños, niñas, adolescentes y jóvenes de la comunidad Aldeas Infantiles SOS, México

Authors

  • Sara Neria Ordaz
  • Aída Robles Rendón

Keywords:

systematization of experiences, collective memory, childhoods

Abstract

This document gives an account of a process of systematization of experiences and recovery of the collective memory, carried out with the Aldeas Infantiles SOS, México community, in order to rescue their experiences and learning about the ways in which they are consolidated. affective bonds between biological and social brothers, as well as the ways in which the processes towards independent life are meant. Based on this research experience, we reflect on the theoretical and epistemic foundations that support this methodology and its relevance in the field of social psychology.

References

Baz, Margarita (2007). “Dimensiones de la grupalidad. Convergencias teóricas”, Anuario de Investigación 2006. México: Departamento de Educación y Comunicación, UAM-Xochimilco.

Casanova Cardiel, Patricia, Roberto Manero Brito y Rafael Reygadas Robles Gil (1997). “Psicología social y sistema modular”, en Berruecos, Luis (coord.), La construcción permanente del sistema modular. México: UAM-Xochimilco, pp. 297-319.

Fals Borda, Orlando (1985). Conocimiento y poder popular. Lecciones con los campesinos de Nicaragua, México y Colombia. Bogotá: Siglo XXI Editores.

—— (2014). “El problema de cómo investigar la realidad para transformarla por la praxis”, en N. Herrera y L. López (comps.). Ciencia, compromiso y cambio social. Orlando Fals Borda. Montevideo: Editorial El Colectivo, Lanzas y Letras, Extensión Libros.

Freire, Paulo (2002). La educación como práctica de la libertad. México: Siglo XXI Editores. Jara, Óscar (2013). La sistematización de experiencias. Práctica y teoría para otros mundos posibles. México: Instituto Mexicano para el Desarrollo Comunitario.

Martín-Baró, Ignacio (1998). Psicología de la liberación. Madrid: Editorial Trotta.

Neria, S. y Aida Robles (2016). Sistematización de experiencias del modelo de acogimiento familiar de Aldeas Infantiles SOS México, IAP México: Oficina Nacional Aldeas Infantiles SOS.

Pichon-Rivière, Enrique (2006). El proceso grupal. Buenos Aires: Nueva Visión.

Reygadas, R. y M. Robles (2006). “Sobre la construcción de los dispositivos de investigación”, Anuario de investigación 2005. México: UAM-Xochimilco, pp. 57-69.

Robles, Aida, Sara Neria y Minerva Gómez (s/f ). Documento crítico de la sistematización de experiencias del modelo de acogimiento familiar de Aldeas Infantiles SOS México. México: Nacional Monte de Piedad y Aldeas Infantiles SOS.

Published

2019-09-04

How to Cite

Neria Ordaz, S., & Robles Rendón, A. (2019). Institucionalización y vida independiente. Experiencia de niños, niñas, adolescentes y jóvenes de la comunidad Aldeas Infantiles SOS, México. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, (88), 51–69. Retrieved from https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1043