Educación, autonomía y universidad en los debates del Congreso Constituyente, 1917

Authors

  • Gabriela Contreras Pérez

Keywords:

University Autonomy, education, conservative groups, state universities

Abstract

Autonomy has been a main characteristic on inner government for most universities in México. It has not been an easy relation: sometimes the University has been considered as the place where critics, and political opposition may growth. During the debate on education and Autonomy at Congreso Constituyente on 1916, most of speech linked the National University to conservative and porfirista interest and rejected its autonomy. But, some state universities began their activities under the Autonomy rules even their project was guide by the local government not by the University itself, as pretended some in the National University. In this paper analyze arguments and different point of view in Mexico, on Education as well as on autonomy universities.

References

Alvarado, María de Lourdes (2009). “La Universidad en tiempos del Centenario”, en Virginia Guedea (coord.), Asedios a los centenarios (1910 y 1921). México: Fondo de Cultura Económica/Universidad Nacional Autónoma de México.

Alvarado, María de Lourdes (2012). “Las escuelas nacionales, origen de la Universidad Nacional de México”, en Raúl Rodríguez, Historia general de la Universidad Nacional. México: Siglo XX Editores/IISUE/UNAM.

Diario de los Debates del Congreso Constituyente (1989). Querétaro, 1916-1917 México, LIVLegislatura de la Cámara de Diputados, edición facsimilar.

García Salord, Susana (2010). “Notas sobre la significación sociológica de la autonomía universitaria”, Perfiles Educativos, vol. XXXII, núm. Especial. México: IISUE/UNAM.

Hurtado, Guillermo (2009). “La reconceptualización de la libertad. Críticas al positivismo en las postrimerías del porfiriato”, en Virginia Guedea (coord.), Asedios a los Centenarios (1910 y 1921), México: Fondo de Cultura Económica/Universidad Nacional Autónoma de México.

Ornelas, Moisés (2012). “La Universidad Nacional de México. Entre el antiguo régimen y la Revolución (1910-1920)”, en Raúl Rodríguez, Historia general de la Universidad Nacional, siglo XX. México: IISUE/UNAM.

Piñera Ramírez et al. (2010). “Diversidad de los tiempos en que las universidades estatales han obtenido la autonomía”, en Marina Terán et al. (coords.), Diversas formas de vivir la autonomía universitaria. Reflexiones y experiencias. México: UAZ/Red de Historia de las Universidades Estatales de México/Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Smith, Peter H. (1973). “La política dentro de la revolución: el Congreso Constituyente de 1916-1917”, en Historia Mexicana, vol. XXII, núm. 3, enero-marzo, México: El Colegio de México, pp. 363-395.

Zúñiga, Rosalinda (2016). “La transición hacia los estudios ‘medios y superiores’, y la Nacional y Pontificia Universidad durante las primeras décadas del México independiente (1821-1865)”, en Hugo Casanova (coord.), La UNAM y su historia. Una mirada actual. México: IISUE/UNAM.

Published

2016-12-02

How to Cite

Gabriela Contreras Pérez, . (2016). Educación, autonomía y universidad en los debates del Congreso Constituyente, 1917. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, (82), 23–40. Retrieved from https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/63