Derechos de la niñez, políticas públicas y participación política. La experiencia de los Centros de atención a la infancia indígena trabajadora en Chiapas
Keywords:
indigenous children,, childhood’s rights, public policy, political participationAbstract
In recent years there have been implemented in the state of Chiapas projects from different organs, aimed at the care of children in one or more of the areas of their many needs such as education, health, traffic on the street, domestic violence, trafficking, etc. Given the diversity of proposals are particularly important projects aimed at the population of indigenous children, as this is one of the most violated. From identifying the various agencies dealing with indigenous children in Chiapas and their projects, models and proposals from private intervention, it seeks to examine the methodological perspectives that guide their work and particularly to analyze the conceptions of childhood behind them, from interviews conducted with members of the main centers for children in Chiapas. This is expected to recognize the particularities of these centers contribute to the current studies of childhood, the rights and the policies themselves care of this population in its diversity of contexts.
References
Badiou, A. (2000). “La ética y la cuestión de los derechos humanos”, Acontecimiento, núm. 19-20, Argentina [http://www.reflexionesmarginales.com/pdf/19/Documentos/2.pdf].
Carbajal Magaña, Zaira (2015). “Los derechos de la infancia en México. Problemáticas estructurales para su garantía”, en Hernández, Alberto y Amalia E. Campos-Delgado (coords.), Actores, redes y desafíos: juventudes e infancias en América Latina. México: El Colegio de la Frontera Norte/Clacso.
Franco Rodríguez, Karina Patricia (2015). “Consideraciones teóricas para construir la noción de niñez”, en Hernández, Alberto y Amalia E. Campos-Delgado (coords.), Actores, redes y desafíos: juventudes e infancias en América Latina. México: El Colegio de la Frontera Norte/Clacso, pp. 235-254.
Gómez Plata, Minerva (2008). “Infancia y casa hogar. La situación de los niños bajo tutela de Estado desde una medida asistencial de internamiento”. Tesis de maestría en antropología social. México: ENAH.
Liebel, Manfred (2003). Infancia y trabajo. Berlín: Ifejant.
--(2015). “En lugar de prohibir el trabajo infantil, se protege los derechos de los niños trabajadores: Bolivia abre nuevos caminos con su legislación”, Revista Internacional NATs desde los niños, niñas y adolescentes trabajadores, núm. 25, Lima: IFEJANT, pp. 20-43 [http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/documents/deve/dv/liebel_policy_paper_bolivia_/liebel_policy_paper_bolivia_es.pdf].
Loyzaga Dávila Madrid, Kathia y Eliud Torres Velázquez (2011). “Infancia y trabajo en la cosmovisión maya: una perspectiva tzeltal-tsotsil”, Rayuela, núm. 4, México: ednica IAP, pp. 81-87.
Medina Melgarejo, Patricia (2007). “Configuración de fronteras, interculturalidad y políticas de identidad”, Tramas. Subjetividad y Procesos Sociales, núm. 28, México: UAM-Xochimilco, pp. 171-194.
Melel Xojobal A.C. (2011). “Derechos de la infancia, autonomía y procesos organizativos: entrevista al Dr. Manfred Liebel”, Rayuela, núm. 2, México: ednica IAP, pp. 233-238.
-- (2012). Infancia trabajadora en San Cristóbal de Las Casas, Chiapas. Transformaciones y perspectivas a 10 años (2000-2010). San Cristóbal de las Casas, Chiapas: Melel Xojobal.
-- (2015). Conteo de niñas y niños trabajadores y acompañantes. Comparativo 2012-2014. San Cristóbal de las Casas: Melel Xojobal.
Núñez Patiño, Kathia, Claudia Molinari et al. (2016). “Infancias indígenas. Los centros de atención a la niñez en Chiapas y el reto de la educación intercultural frente a la diversidad”, Liminar, vol. XIV, núm.1, Chiapas: UNICACH, pp. 106-120.
Rubio Campos, Jesús (2014). “Trabajo infantil en San Cristóbal de Las Casas, el caso de los niños boleros chamulas”, Ra Ximhai, vol. 10, núm. 6, El Fuerte, México: Universidad Autónoma Indígena de México, pp. 55-63 [http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=461321350].Smith, Anne B. y Taylor, Nicola J. (2010). “El contexto sociocultural de la infancia: el equilibrio entre dependencia y autonomía”, en Ann B.
Smith, Nicola J. Taylor et al. (coords.), Escuchemos a los niños. México: Fondo de Cultura Económica.
Schildkrout, Enid (1980). “Nuevas reflexiones acerca del trabajo de los niños”, Revista Internacional de Ciencias Sociales, vol. 32, núm. 3, París: UNESCO, pp. 525-536.Szulc, Andrea (2006). “Antropología y niñez: de la omisión a las ‘culturas infantiles’”, en Wilde y Schamber (comp.). Culturas, comunidades y procesos urbanos contemporáneos. Buenos Aires: Paradigma Indicial sb, pp. 25-50.
Torres Velázquez, Eliud (2013). “La participación de niños y niñas en pueblos indígenas que luchan por su autonomía”, Rayuela, núm. 7, México: ednica IAP, pp. 105-113.-- (2014) “La participación de niños y niñas en pueblos indígenas que luchan por su autonomía II”, Rayuela, núm. 9, México: ednica IAP, pp. 104-112.