La didáctica de la historia en la Universidad de Quintana Roo, un caso de estudio

El rescate del Medioevo y su influencia en el siglo XVI Novohispano

Authors

  • Juan Manuel Espinosa Sánchez

Keywords:

didactic of history, program of humanities, University of Quintana Roo, students, universal history, middle ages, novohispanic

Abstract

In the course of Universal History II at the University of Quintana Roo in the 7th semester of the bachelors program of Humanities during the summer of 2007 students were given to read the historical novel from Umberto Eco In the name of the rose. This was done with didactic purposes in order to introduce the students to the Middle Ages and to teach them which specific part of this era and culture arrived in the New Spain in the XVI century; i.e. scholastic philosophy, the Castilian language, the Latin language, and the Catholic religion among other cultural aspects. It is important to consider that many of our students come not only from urban areas but from rural ones as well and in many cases they have a Mayan background and many of them even speak the Mayan language. This is one of the most important aspects to be considered while teaching courses of this nature; for many students this will be their first time encountering with this sort of knowledge new to them since it is not taught in any previous educational levels in the State of Quintana Roo, Mexico.

References

Amándia M. Borba y Cassia Ferri, “Evaluación: contexto y perspectivas”, en Isabel Franchi Cappelliti (coord.), Evaluación educativa. Fundamentos y prácticas, México, Siglo XXI Editores, 2004, pp. 85-101.

Bourdieu, Pierre, Intelectuales, política y poder, Buenos Aires, Eudeba, 2000.

—— y Jean-Claude Passeron, La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza, México, Fontamara, 1998.

Braudel, Fernand, “La historia operacional: la historia y la investigación del presente”, Contrahistorias, núm. 2, Morelia, Michoacán, Red utopía, marzo-agosto, 2004.

Buenrostro, Cristina y Lucero Meléndez, “Lenguas indígenas mexicanas”, National Geographic, vol. 25, núm. 2, México, National Geographic Society, agosto de 2009, pp. 21-25.

Burke, Peter, “Obertura: la nueva historia, su pasado y su futuro”, en Peter Burke, Formas de hacer la historia, Madrid, Alianza, 1999, pp. 11-37.

Campos, Cámara Bonnie Lucía, Procesos de urbanización y turismo en Playa del Carmen, Quintana Roo, México, Universidad de Quintana Roo/Plaza y Valdés, 2007.

Casanova, Ma. Antonia, Manual de evaluación educativa, Madrid, La Murralla, 1999.

Castillo Villanueva, Lourdes, “Urbanización, turismo y problemas ambientales”, en Bonnie Lucía Campos Cámara (coord.), Urbanización y turismo, México, Pomares/Universidad de Quintana Roo, 2007, pp. 67-90.

María Elena Cruz Cáceres y Juan Caamal Yan, “Unidad de Apoyo Académico para Estudiantes Indígenas. Impacto y perspectiva institucional a dos años de su implementación en la Universidad de Quintana Roo”, en Experiencias de atención a estudiantes indígenas en instituciones de educación superior, México, ANUIES, 2006, pp. 39-58.

Covián, Andrade Miguel, Teoría constitucional, vol. 1, México, Centro de Estudios de Ingeniería Política Constitucional, 2004.

Crespo, José Antonio, Contra la historia oficial, México, Debate, 2009.

Díaz, González Iturbe Alfredo, “El maestro y la enseñanza de la historia”, Revista Mexicana de Pedagogía, núm. 46, año X, México, marzo-abril, 1999, p. VII.

Díaz-Barriga, Arceo Frida y Gerardo Hernández Rojas, Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista, México, McGraw-Gill, 2004.

Eco, Umberto, El nombre de la rosa, México, Representaciones Editoriales, 1989.

Espinosa Sánchez, Juan Manuel, “La enseñanza de la historia en la perspectiva de la política educativa de Vicente Fox”, Memoria del Primer Congreso Fortalecimiento de la Identidad Mexicana, INACE, en CD, celebrado en el Instituto de Investigaciones Antropológicas de la UNAM, noviembre de 2004, pp. 1-10.

Fontana, Josep, Introducción al estudio de la historia, Barcelona, Crítica, 2004, p. 296.

Florescano, Enrique (coord.), Arma la historia: la nación mexicana a través de dos siglos, México Grijalbo, 2009.

Ganshof, François Louis, El feudalismo, España, Ariel, 1985.

Guevara Niebla, Gilberto, “La reforma de la educación secundaria”, Educación 2001, núm. 111, México, agosto de 2004, p. 56.

Gómez Oliver, Bettina Teresa, Una propuesta para enseñar historia, México, Archivo General de la Nación, 2002.

González, Luis, La difusión de la historia, México, Clío, 1998.

Hobsbawn, Eric, Historia del siglo XX, España, Crítica, 2003.

Luhmann, Niklas, La sociedad de la sociedad, México, Herder-Universidad Iberoamericana, 2007.

Lukács, Georg, La novela histórica, México, Era, 1971.

Kostova, Elizabeth, La historiadora, España, Umbriel, 2005.

Latapí, Pablo, Política educativa y valores nacionales, México, Nueva Imagen, 1980.

Lerner, Sigal Victoria, “Propuestas para el desarrollo de la didáctica de la historia en México”, Perfiles Educativos, núm. 67, México, CESU-UNAM, enero-marzo, 1995, p. 1-4 [http://www.cesu.unam.mx].

“México Mutilado”, Por Esto! de Quintana Roo, núm. 6013, Chetumal, Quintana Roo, lunes 24 de agosto de 2009, pp. 2-3.

Montes de Oca, Elvia, “Las novelas como apoyo en la enseñanza de la historia”, en Luz Elena Galván Lafarga, La formación de una conciencia histórica. Enseñanza de la historia en México, México, Academia Mexicana de la Historia correspondiente con la de Madrid, 2006, pp. 433-460.

Navaridas Nalda, Fermín, Estrategias didácticas en el aula universitaria, Logroño, Universidad de la Rioja, 2004.

Novak, Joseph D., Teoría y práctica de la educación, Madrid, Alianza, 1997.

Olivera, Gómez Adriana Yoloxóchitl y Bonnie Lucía Campos Cámara, “Sustentabilidad social en la zona costera del estado de Quintana Roo, México. Playa del Carmen: un ejemplo”, en Bonnie Lucía Campos Cámara (coord.), Urbanización y turismo, México, Pomares-Universidad de Quintana Roo, 2007, pp. 39-51.

O’Neil, Shannon, “La guerra real de México”, Foreign Affairs Latinoamérica, vol. 9, núm. 4, México, ITAM, 2009, pp.101-114.

Oppenheimer, Andrés, México en la frontera del caos. La crisis mexicana de los noventa y la esperanza del nuevo milenio, México, Ediciones B, 2002.

Ramos, Díaz Martín, La diáspora de los letrados. Poetas, clérigos y educadores en la frontera caribe de México, México, Conacyt/Universidad de Quintana Roo, 1997.

——, Niños mayas, maestros criollos. Rebeldía indígena y educación en los confines del trópico, Chetumal, Quintana Roo, Universidad de Quintana Roo, 2001.

“Recorte de 800 mdp a las Universidades”, Diario de Quintana Roo, Sección Nacional, Chetumal, Quintana Roo, sábado 22 de agosto de 2009, p. 3.

Rodríguez, Jaime E. y Colín M. Maclachlan, Hacia el ser histórico de México. Una reinterpretación de la Nueva España, México, Diana, 2001.

Rodríguez Cruz, Héctor M. y Enrique García González, Evaluación en el aula, México, Trillas, 2001.

Salazar, Sotelo Julio, Problemas de enseñanza y aprendizaje de la historia ¿...Y los maestros qué enseñamos por historia?, México, Universidad Pedagógica Nacional, 2001.

Sánchez, Quintanar Andrea, Reencuentro con la historia. Teoría y praxis de su enseñanza en México, México, Paideia/Facultad de Filosofía y Letras-UNAM, 2004.

——, “Reflexión sobre la historia que se enseña en México”, en Luz Elena Galván Lafarga, La formación de una conciencia histórica. Enseñanza de la historia en México, México, Academia Mexicana de la Historia correspondiente con la de Madrid, 2006, pp. 11-45.

Saul, Ana María, “Evaluación del aprendizaje: una vía para el mejoramiento de la calidad en la escuela, en Isabel Franchi Cappelliti (coord.), Evaluación educativa. Fundamentos y prácticas, México, Siglo XXI Editores, 2004, pp. 9-17.

Sierra, Sosa Ligia Aurora, “Migración y trabajo en el Caribe mexicano. Entre dos mundos, las familias mayas y el turismo masivo”, en Bonnie Lucía Campos Cámara (coord.), Urbanización y turismo, México, Pomares/Universidad de Quintana Roo, 2007, pp. 25-38.

Soberanis, Alberto, “La didáctica de Clío”, La tarea, núm. 9, México, marzo de 1997, p. 4 [http://www.latarea.com.mx].

“Templos del siglo XVI en la Ciudad de México”, Arqueología Mexicana (edición especial), núm. 33, México, INAH, diciembre de 2009, pp. 90-91.

Touraine, Alain, ¿Qué es la democracia?, México, Fondo de Cultura Económica, 2002.

Wallerstein, Immanuel, El moderno sistema mundial II. El mercantilismo y la consolidación de la economía-mundo europea 1600-1750, México, Siglo XXI Editores, 1984.

——, “La escritura de la historia”, Contrahistorias, núm. 2, México, Morelia Michoacán, Red utopía, marzo-agosto, 2004, p. 43.

Published

2010-04-28

How to Cite

Espinosa Sánchez, J. M. (2010). La didáctica de la historia en la Universidad de Quintana Roo, un caso de estudio: El rescate del Medioevo y su influencia en el siglo XVI Novohispano. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, (62), 159–174. Retrieved from https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/356