La universidad latinoamericana como ámbito de aprendizaje de la participación política

El desafío de educar para una ciudadanía más protagonista y una democracia más inclusiva

Authors

  • Ana Pamela Paz García

Keywords:

higher education, political socialization, democracy

Abstract

Nowadays it is observed a wide field of discussion about the role of higher education within the processes of political socialization, but the scope shows diffuse contours by considering the variety of approaches that the issue offers. On one hand, a number of contextual changes as a result from historical reconfiguration of transnational capitalism and its social-economic processes on a global scale, are affecting the internal dynamics of universities. In this sense, new challenges are added to the old structural problems common to higher education institutions in Latin America, by questioning the power of their formation to cover an area of civic socialization, wich dangerous and selfishly in recent years has been dominated by massive markets of information and entertainment, characterized by an homogeneous, concentrated and increasingly monopolized global supply. On the other hand and by doing justice to a cross-disciplinary look in wich experts seems to be agree by trying to perform a sufficiently thorough and comprehensive reading, it is observed too a systematic recurrence to culture-politics binomial in the explanation of certain problems at the critical stage of transition that ist going trough higher education. Thereby both, the political socialization required for the practice of an active democratic citizenry and the university as essential institution in the formation of adults, are observed as mutually implicated.

References

Alaminos, A.; Francés, F. y Santacreu, Ó., Socialización, ideología y participación. Casos prácticos de análisis estructural de covarianzas, Observatorio Europeo de Tendencias Sociales (Obets), 2005 [http://www.obets.ua.es], fecha de consulta: 27 de agosto de 2009.

Casillas, M., “Notas sobre la socialización en la universidad. De la tradición a la innovación necesaria”, revista JOVENes, año 2, núm. 7, abril-diciembre, 1998, pp. 12-27.

——, Chain, R. y Jácome, N., “Origen social de los estudiantes y trayectorias estudiantiles en la Universidad Veracruzana”, Revista de la Educación Superior, vol. XXXVI (2), núm. 142, abril-junio, 2007, pp. 7-29.

Casillas, M. y De Garay, A., “Lo público y lo privado en la educación superior de México”, Sociológica, año 8, núm. 22, México, UAM-Azcapotzalco, mayo-agosto, 1993.

Castro, G., “Notas para una historia del pensar de los latinoamericanos”, en A.E. Ceceña (coord.), De los saberes de la emancipación y de la dominación, Clacso, 2008, pp. 53-69 [http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/grupos/cecen/05castro.pdf ], fecha de consulta: 16 de enero de 2010.

Dubet, F., “Los estudiantes”, Revista de Investigación Educativa, núm. 1, julio-diciembre, 2005, pp. 2-78.

Duff, J., “The Reciprocal Effects of Ideology and Issue Positions: Considering a Directional Link from Issues to Ideology”, Annual Meetings of the American Political Science Association, 2007, pp. 2-45.

Ellis, C. y Stimson, J., “Operational and symbolic Ideology in the American Electorate: The ‘Paradox’ Revisited”, Annual Meetings of the American Political Science Association, 2005, pp. 2-50.

Filmus, D., “Concertación educativa y gobernabilidad democrática en América Latina”, Revista Iberoamericana de Educación, núm. 12, 1996, pp. 11-30 [http://www.rieoei.org/oeivirt/rie12a01.htm], fecha de consulta: 27 de agosto de 2009.

Freire, P., Política y educación, México, Siglo XXI Editores, 2001 [1996].

Gandarilla Salgado, J., “Otra educación para otra sociedad”, Editorial, Educación superior. Cifras y hechos, año 5, núms. 31 y 32, noviembre 2006/febrero 2007, pp. 1-2.

Giroux, H., “Educación superior y política de la esperanza en tiempos de autoritarismo: repensar las posibilidades pedagógicas de una democracia mundial”, Educación superior. Cifras y hechos, año 5, núms. 31 y 32, noviembre 2006/febrero 2007, pp. 3-22.

López Segrera, F., “Notas para un estudio comparado de la educación superior a nivel mundial”, en López Segrera, F. (coord.), Escenarios mundiales de la educación superior. Análisis global y estudios de casos, Clacso, 2007, pp. 21-104 [http://bibliotecavirtual.CLACSO.org.ar/ar/libros/campus/segrera/03LSegrera.pdf ], fecha de consulta: 27 de agosto de 2009.

Martín Gordillo, M., “Conocer, manejar, valorar, participar: los fines de una educación para la ciudadanía”, Revista Iberoamericana de Educación, núm. 42, 2006, pp. 69-83.

Martínez, M., “Formación para la ciudadanía y educación superior”, Revista Iberoamericana de Educación, núm. 42, 2006, pp. 85-102.

Moreno García, A., “Un proyecto de medición del nivel de aceptación de la ideología de los grupos dominantes”, Discurso y Sociedad, vol. 1, núm. 3, 2007, pp. 482-511.

Salazar, L., “Individualismo, teoría y política”, Sociológica, año 5, núm. 14, UAM-Azcapotzalco, septiembre-diciembre, 1990.

Sánchez Ferrer, L., “Las relaciones entre la gobernabilidad democrática y el sistema educativo: un estado de la cuestión”, Revista Iberoamericana de Educación, núm. 12, 1996, pp. 79-103 [http://www.rieoei.org/oeivirt/rie12a04.pdf ], fecha de consulta: 27 de agosto de 2009.

Treier, S. y Hillygus, S., “The Structure and Meaning of Political Ideology”, University of Georgia and Harvard University, septiembre 22, 2005, pp. 1-38.

Vizcaíno, M., “La educación superior en América Latina ¿Democracia o plutocracia?”, en López Segrera, F. (coord.), Escenarios mundiales de la educación superior. Análisis global y estudios de casos, Clacso, 2007, pp. 253-282 [http://bibliotecavirtual.CLACSO.org.ar/ar/libros/campus/segrera/09Vizcaino.pdf ], fecha de consulta: 27 de agosto de 2009.

OTROS DOCUMENTOS

Nueva Constitución Política del Estado, texto ordenado por la Asamblea Constituyente Plurinacional de Bolivia (octubre de 2008, refrendada en enero de 2009) [http://www.presidencia.gob.bo/asamblea/nueva_cpe_aprobada_en_grande_en_detalle_y_en_revision.pdf ], fecha de consulta: 3 de agosto de 2009.

Published

2010-04-28

How to Cite

Paz García, A. P. (2010). La universidad latinoamericana como ámbito de aprendizaje de la participación política: El desafío de educar para una ciudadanía más protagonista y una democracia más inclusiva. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, (62), 107–129. Retrieved from https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/354