Prácticas creativas y comunicación
en el sistema del arte
Keywords:
art system, creative practice, communication processe, observational operatio, formAbstract
In the XX Century, avant-garde movements predicted and represent the huge violence of the World War. To communicate, they transform in a radical way, the creative practices of their age to include the audience. However, only few ones could understand und participate in these communication processes. In this way, the secular art system disassociated from the social system. Based on the Niklas Luhmann system theory, this essay studies the characteristics und the development of the creative processes through History. Going right back to the dawn of civilization, conclude that the actual art system is split from society und revolves around itself.
References
Bentley, Eric, La vida del drama, Paidós, México, 1998.
Clark, Toby, Arte y propaganda en el siglo XX, Akal, Madrid, 2000.
De Diego, Estrella, “El sueño americano, incluso. Eso que llaman pop art”, en Maderuelo, Javier (ed.), Medio siglo de arte. Últimas tendencias, 1955-2005, Abada, Madrid, 2006.
Dewey, John, El arte como experiencia, Paidós, Barcelona, 2008.
Ehrenberg, Felipe, “Escombro vigésimo. La acción entre objeto y obra”, en Híjar, Alberto (comp.), Frentes, coaliciones y talleres. Grupos visuales en México en el siglo XX, Juan Pablos, Conaculta, México. 2007.
Enguita, Nuria, “Lugares de divagación. Una entrevista con Cildo Meireles”, en Ortega, Damián (ed.), Cildo Meireles, Alias, México, 2009.
Franzini, Elio, La estética del siglo XVIII, Visor, Madrid, 2000.
Freud, Sigmund, Tótem y tabú, Alianza, Madrid, 2002.
Godfrey, Tony, Conceptual Art, Phaidon, Londres/Nueva York, 2008.
Gombin, Richard, Les origines du gauchisme, Seuil, París, 1971.
Gombrich, Ernst, “Leonardo’s Method for Working out Compositions”, en Norm and Form, Phaidon, Londres/Nueva York, 2003.
——, The Story of Art, Phaidon, Londres/Nueva York, 2006.
——, Arte e ilusión. Estudio sobre la psicología de la representación pictórica, Phaidon, Londres/Nueva York, 2008.
Híjar, Cristina, Siete grupos de artistas visuales de los setenta, UAM-Xochimilco/Conaculta/INBA, México, 2008.
Ibelings, Hans, Supermodernismo. Arquitectura en la era de la globalización, Gustavo Gili, Barcelona, 1998.
Jiménez-Blanco, Ma. Dolores, “Variaciones de lo apocalíptico. Expresionismo abstracto e informalismo”, en Maderuelo, Javier (ed.), Medio siglo de arte. Últimas tendencias, 1955-2005, Abada, Madrid, 2006.
Knizak, Milan, citado en Tony Godfrey, Conceptual Art, Phaidon, Londres/Nueva York, 2008.
Kurnitzky, Horst, Vertiginosa inmovilidad. Los cambios globales de la vida social, Blanco y Negro, México, 1998.
——, “El sacrificio: elementos de la cohesión social”, en Retorno al destino. La liquidación de la sociedad por la sociedad misma, Colibrí, UAM-Xochimilco, México, 2001.
Luhmann, Niklas, “El concepto de sociedad”, en Complejidad y modernidad, de la unidad a la diferencia, Trotta, Madrid, 1998.
——, El arte de la sociedad, Herder, UIA, México, 2005.Mandoki, Katya, Estética cotidiana y juegos de la cultura. Prosaica I, Conaculta/Fonca/Siglo XXIEditores, México, 2008.
Marí, Bartomeu, “La insolación. Los horizontes verticales”, en Ortega, Damián (ed.), Cildo Meireles, Alias, México, 2009.
Monroy, Trinidad, “Manuel Felguérez escenógrafo”, en Del Conde, Teresa (coord.), Derroteros Manuel Felguérez, Conaculta, México, 2009.
Olea, Maude, “Manuel Felguérez y el modelo de sistematización preestructural. Entrevista a Francisco Castro Leñero”, en Del Conde, Teresa (coord.), Derroteros Manuel Felguérez, Conaculta, México, 2009.
Paz, Octavio, Apariencia desnuda. La obra de Marcel Duchamp, El Colegio Nacional/Era, México, 2008.
Ruiz de Samaniego, Alberto, “Hacerse a la idea: lo estético contra lo artístico”, en Maderuelo, Javier (ed.), Medio siglo de arte. Últimas tendencias, 1955-2005, Abada, Madrid, 2006.
Schaeffer, Jean-Marie, Adiós a la estética, Machado Libros, Madrid, 2005.Shiner Larry, Invención del arte. Una historia cultural, Paidós, Barcelona, 2004.
Tarsicio, Eloy y Serge Pey, “El performance es una filosofía de la acción”, en Híjar, Alberto (comp.), Frentes, coaliciones y talleres. Grupos visuales en México en el siglo XX, Juan Pablos/Conaculta, México, 2007.
Wright, Edward A., Para comprender el teatro actual, Fondo de Cultura Económica, México, 1995.
Zabalbeascoa, Anatxu y Javier Rodríguez, Minimalismos, Gustavo Gili, Barcelona, 2001.