Bienestar subjetivo del consumidor

y concepto de felicidad

Authors

  • Abraham Aparicio Cabrera Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

consumption, aspirations, happiness, ethics, subjective well-being

Abstract

This theorist paper looks at the importance of private consumption expenditure growth in the achievement of individual happiness and life satisfaction. In the first section it summarizes the main empirical results of panel studies and correlation using country level data; in the second section it reviews different conceptions about happiness; the third section deal with consumers´ aspirations in order to obtain happiness, and in the fourth section it proposes a theoretical model, based on personal happiness-conceptual-referent, in order to explain why the increase in consumption may have an ambiguous or not significant influence on subjective well-being, taking into account both the resources and the aspirations of consumer. The paper ends pointing out some guidelines for a future empirical research.

Author Biography

Abraham Aparicio Cabrera, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en economía por la UNAM. Nivel candidato SNI. Líneas principales de investigación: pensamiento económico, bienestar, ética y consumo. Ha publicado artículos de investigación en Revista Mexicana de Sociología (IIS-UNAM), Revista de Investigación Social (IIS-UNAM), Análisis Económico (UAM-Azcapotzalco), y Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales (FCPyS-UNAM). Es autor de artículos periodísticos, artículos de divulgación y capítulos de libros. Actualmente se desempeña como profesor de tiempo completo en la Facultad de Economía de la UNAM, impartiendo cursos de historia económica y teoría económica.

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Published

2011-12-05

How to Cite

Aparicio Cabrera, A. (2011). Bienestar subjetivo del consumidor: y concepto de felicidad. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, (67), 67–93. Retrieved from https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/275