Imágenes en arte y publicidad

Authors

  • Elsie Mc Phail Fanger Universidad Autónoma Metropolitana Xochimilco

Keywords:

image, image theory, advertising, method, movement, gesture, survival of images, gender

Abstract

This text applies Aby Warburg’s method of image analysis to art and advertising. Considered by some as the founder of modern iconology, he crossed disciplinary boundaries to find new ways for understanding images. His method is relevant for the study of mass media, because it accounts for yuxtapositions of dynamic elements in tension. An example from contemporary advertising is chosen here to apply his method and think about its theoretical, methodological and epistemic implications.

Author Biography

Elsie Mc Phail Fanger, Universidad Autónoma Metropolitana Xochimilco

Profesora-investigadora en el Departamento de Educación y Comunicación de UAM-Xochimilco. Asesora de la Maestría en Estudios de la Mujer, UAM-Xochimilco. Licenciatura y maestría en medios de comunicación social (Universidad de Cornell, Ithaca, Nueva York); doctorado en ciencia política (FCPyS/UNAM), segunda maestría en historia del arte (IIE/UNAM). Sistema Nacional de Investigadores, Nivel II. Publicaciones más recientes: (2012) “Imágenes y códigos de género”, México, Revista Comunicación y Sociedad, Universidad de Guadalajara. (2012) “Huellas de violencia en cuerpos y cavidades”, aprobado para publicación en Revista Versión. (2012); Desplazamientos de la imagen, aprobado para publicación en Siglo XXI.

Published

2012-04-27

How to Cite

Phail Fanger, E. M. (2012). Imágenes en arte y publicidad. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, (68), 161–188. Retrieved from https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/265