About university and democracy

Authors

  • Rodrigo Arocena Universidad de la República, Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-03

Keywords:

sustainability, inequality, authoritarianism, university, democracy

Abstract

The rise of authoritarianism aggravates the damages stemming from environmental degra­dation and social inequality. The three problems are closely related to scientific and tech­nological knowledge as a factor of power. Transitions to environmental sustainability with social justice require transformations that pay attention to such knowledge. Universities can make a substantive contribution to such aims. They have shown their potential to face the pandemic in Latin America. To go forwards, the relations between university and democracy in an ample sense need to be explored.

Author Biography

Rodrigo Arocena, Universidad de la República, Uruguay

Licenciado y doctor en matemática y doctor en estudios del desarrollo. Profesor titular de matemática (1987-1996) y profesor titular de ciencia y desarrollo (1994-2018), Universidad de la República. Rector de la Universidad de la República (2006-2014), electo y reelecto a propuesta del orden estudiantil para impulsar una nueva reforma universitaria. Miembro emérito de la Academia Nacional de Ciencias del Uruguay. Doctor Honoris Causa de la Facultad de Ciencias. Investigador nivel III en ciencias sociales del Sistema Nacional de Investigadores. 

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Published

2022-11-29

How to Cite

Arocena, R. (2022). About university and democracy. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, (100), 69–83. https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-03