The rhetoric of populism in the discourse of “las mañaneras”

An exploratory look

Authors

  • Vivian Romeu

DOI:

https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202299-03

Keywords:

mañaneras, discourse, populism, ideology, affe

Abstract

Through the theoretical-methodological perspective of critical discourse analysis, the deformation of the democratic principle of political representation is explored in the political discourse of the current president of Mexico, Andrés Manuel López Obrador, in the discursive space known as "las mañaneras”. It is theoretically based on relating democracy to the majority principle that is supported by political representation, and concludes by demonstrating its populist distortion in the president's political discourse.

Author Biography

Vivian Romeu

Investigadora y académica independiente en temas de comunicación en su relación con la significación, las emociones y la cognición. Doctora en comunicación por la Universidad de La Habana, Cuba. Nivel II del Sistema Nacional de Investigadores. Autora de libros y artículos académicos sobre epistemología de la comunicación, arte, interculturalidad y análisis del discurso [vromeu.romeu@gmail.com].

References

Andrade, C.P., R. Flores y M. Pablo (2021). “Las conferencias mañaneras y el monitoreo de medios”, UVserva, núm. 12, octubre 2021-marzo 2022 <https://doi.org/10.25009/uvs.vi12.2797>.

Bobbio, N. (1986). El futuro de la democracia. México: Fondo de Cultura Económica.

Bourdieu, P. (1985). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos. Madrid: Akal.

Charaudeau, P. y D. Maingueneau (2005). Diccionario de análisis del discurso. Buenos Aires: Amorrortu.

Del Rey, J. (1996). Democracia y postmodernidad. Teoría general de la información y la comunicación política. Madrid: Ed. Complutense.

Edelman, M. (1964). The symbolic use of Politics. Urbana: University of Illinois Press.

Estrada, L. (2018). “La (des)información de las 12 conferencias de prensa del presidente López Obrador”, Nexos, 19 de diciembre.

Fairclough, N.L. (2008). “El análisis crítico del discurso y la mercantilización del discurso público: las universidades”, Discurso y sociedad 2(1), pp. 170-185.

Foucault, M. (1983). “¿Cómo se ejerce el poder?”, Beyond the Structuralism and Hermeneutics. The University of Chicago Press. Texto extraído de Bloghemia, 21 de enero.

Garrido, S. y C. Bravo (2019). “100 días: así habló López Obrador”, Reforma, 10 de marzo.

Garza, J.J. (2021). “Las mañaneras como vía para violar la Constitución. Análisis de los casos SUP-REP-3/2021 y SUP-REP-20/2021” <https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/13/6499/21.pdf>.

Giménez, G. (1983). El análisis del discurso político-jurídico. México: UNAM.

Kelsen, H. (1982). Teoría pura del derecho. México: UNAM.

Laclau, E. (2005). La razón populista. México: Fondo de Cultura Económica.

López Obrador, Andrés Manuel (2018). La salida. Decadencia y renacimiento de México. México: Planeta.

López, A. y A. Chihu (2011). “Símbolos, lenguaje y espectáculo en la democracia: el escepticismo político de Murray Edelman”, Espiral. Estudios sobre Estado y Sociedad, XVIII(50), enero-abril, pp. 101-139.

Luna, I. y S. López Ayllón (2020). “¿Tiene el presidente libertad de expresión?”, Milenio, 8 de julio.

Mouffe, Ch. (2018). Por un populismo de izquierda. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Pérez, L.N. y E. Cuna (2006). “El posicionamiento político de AMLO a partir de la estrategia de comunicación social del gobierno del Distrito Federal”, El Cotidiano, 21(138), julio-agosto, pp. 88-100.

Rosanvallon, P. (2020). El siglo de los populismos. Historia, teoría y crítica. Barcelona: Manantial.

Sánchez, J.L. (2021). “Las ‘mañaneras’ de López Obrador como escena de enunciación y proceso de politización”, Revista Mexicana de Comunicación, 148, otoño.

Sartori, G. (1987). The Theory of Democracy Revisited. Chatham: Chatham House.

Taguieff, P-A. (2007). “Interpretar la ola populista en la Europa contemporánea: entre resurgencia y emergencia”, M.A. Simón, La extrema derecha en Europa desde 1945 a nuestros días. Madrid: Tecnos.

Trejo, R. (2004). “Democracia cerrada: política y políticos en el espectáculo mediático”, en L. Maira, L. Curzio et al., Democracia y medios de comunicación. México: Instituto Electoral de la Ciudad de México.

Urbinati, N. (2020). Yo, el pueblo. Cómo el populismo transforma la democracia. México: Instituto Nacional Electoral.

Van Dijk, T. (2005). “Ideología y análisis crítico del discurso”, Utopía y praxis latinoamericana, 10(29), abril-junio, pp. 9-36.

Woldenberg, J. (2022). “Discutir nuestra democracia”, La Razón, 21 de enero.

Published

2022-11-04

How to Cite

Romeu, V. (2022). The rhetoric of populism in the discourse of “las mañaneras”: An exploratory look. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, (99), 73–98. https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202299-03