Analysis of precarious conditions in higher education teachers based on the type of contract

Authors

  • Abril Acosta Ochoa Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco https://orcid.org/0000-0001-5800-3499
  • Réne Rivera Huerta Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco

DOI:

https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-10

Keywords:

teachers, higher education, working conditions, labor relations, work

Abstract

Through the bibliographic identification of the several dimensions that characterizes labour precarity and using analysis of conglomerates and multinomial econometrics, based on data from the National Survey of Occupation and Employment (2017), this paper present eviden­ce of the existence of job insecurity conditions among a subset of the teaching staff employed in higher education institutions in Mexico. The results allow us to observe that there is a strong association between having a temporary contract or not having it, and the existence of precarious work conditions. In the most precarious conglomerate are localized the teachers without a contract, who, in addition to lacking social security, obtain the lowest income.

Author Biographies

Abril Acosta Ochoa, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco

Doctora en ciencias sociales, maestra en sociología con especialidad en educación superior y licenciada en sociología. Profesora-investigadora de tiempo completo en la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. Las líneas de investigación de su interés se centran en las políticas para educación superior, la carrera académica y las condiciones y procesos de trabajo en universidades. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores nivel I.

Réne Rivera Huerta, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco

Doctor en economics and management por la Scuola Superiore Sant’Anna de Pisa, Italia, maestro en economía y gestión del cambio tecnológico por la UAM-Xochimilco, e ingeniero químico por la UAM-Iztapalapa. Profesor-investigador de tiempo completo en la UAM-Xochimilco. Las líneas de investigación de su interés se centran en la innovación en el sector informal, innovación grassroots y vinculación universidad-empresa.

Published

2022-11-29

How to Cite

Acosta Ochoa, A., & Rivera Huerta, R. (2022). Analysis of precarious conditions in higher education teachers based on the type of contract. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, (100), 215–233. https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-10