El arte en la encrucijada de la historia sudafricana

Resonancias a partir de la obra de Tracey Rose

Authors

  • Natalia Cabanillas UNILAB- Ceara, Brasil
  • Yamila Balbuena FaHCE-UNLP/UNQ, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202297-10

Keywords:

Trace Rose, South Africa, racism, colonialism, feminism

Abstract

The most interesting intellectual tradition of cultural studies invites us to observe the interconexion among life experiences, culture and power. In this paper we aim to analyze racism and colonialism continuities in contemporary South Africa from a feminist point of view, where official narratives about South African recent past are contested. Our starting point is the video-instalation The Black Painting: Dead White Man de Tracey Rose, presented at Goodman Gallery, Cape Town in 2015, in order to analyze the binarism as an epistemological discourse producing history and framing art as one of the possible historical narratives; simultaneously, we aim to underline the young Black artist contribution to a radical critic of South African History and its present resonances.

Author Biographies

Natalia Cabanillas, UNILAB- Ceara, Brasil

Profesora de historia de África en el Instituto de Humanidades de la UNILABCeará-Brasil. Doctora en sociología por la Universidade de Brasilia, Brasil (2016), maestra en estudios de Asia y África, especialidad: África por El Colegio de México (2009) y profesora de historia por la Universidad Nacional de La Plata, Argentina (2004).

Yamila Balbuena, FaHCE-UNLP/UNQ, Argentina

Activista feminista y profesora en historia, diplomada en estudios interdisciplinarios de género (UCES, 2009) y especialista en educación, géneros y sexualidades (FaHCE, 2020); docente en la FaHCE-UNLP/UNQ en las áreas de género e historiografía (Argentina).

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Published

2022-01-20

How to Cite

Cabanillas, N., & Balbuena, Y. (2022). El arte en la encrucijada de la historia sudafricana: Resonancias a partir de la obra de Tracey Rose. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, 1(97), 213–230. https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202297-10