Niveles de conectividad en la nueva normalidad escolar

El caso de la Universidad Autónoma de Tamaulipas

Authors

  • María Consuelo Lemus Pool Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • César Bárcenas Curtis Universidad Autónoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/2021962-08

Keywords:

Digital divide, students, connectivity, appropriation, digital technologies

Abstract

The impact of the SARS-CoV-2 virus in the educational sector generates the challenge of making visible the problems that the school community presents when moving the face-to- face school classes to the virtual modality. The objective of this work is to evaluate the characteristics of the digital divide among the students of the Autonomous University of Tamaulipas (UAT). The methodology is quantitative and descriptive, using a virtual survey where 1 192 students from the Faculty of Law and Social Sciences of the UAT participated. The results identified that despite having sufficient digital access and connectivity, digital skills continue to be an obstacle and the gender gap is significant, as women have the least opportunities to appropriate ICTs.

Author Biographies

María Consuelo Lemus Pool, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Doctora en ciencias políticas y sociales con orientación en comunicación por la UNAM. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Cuenta con publicaciones en el campo de la comunicación alternativa, participativa y comunitaria, así como sobre la apropiación social de las nuevas tecnologías [clemus@docentes.uat.edu.mx].

César Bárcenas Curtis, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Doctor en ciencias políticas y sociales con orientación en comunicación por la Universidad Nacional Autónoma de México. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores, nivel 1. Investiga sobre las industrias culturales y creativas en México, en el contexto de la convergencia digital y los entornos transmedia [cbarcenas@docentes.uat.edu.mx].

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Published

2021-09-27

How to Cite

Lemus Pool, M. C., & Bárcenas Curtis, C. (2021). Niveles de conectividad en la nueva normalidad escolar: El caso de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Argumentos Estudios críticos De La Sociedad, 2(96), 179–198. https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/2021962-08